Na przestrzeni wieków, począwszy od czasów akademii starożytnej Grecji do cyfrowej szkoły XXI wieku wielokrotnie zmieniał się zarówno obraz szkoły jak i podejście do procesu nauczania. Wielu pamięta rozkwit szkół zawodowych epoki PRL-u a następnie nieudane próby upowszechnienia liceów czy może raczej marginalizacji szkolnictwa zawodowego. Nowa reforma ma uzdrowić nadszarpnięta kondycję zawodówek. Czy odgórne dyrektywy wpłyną na jakość edukacji zawodowej? O tym przekonamy się niebawem… Tymczasem warto się przyjrzeć rzadko dostrzeganym, przeprowadzanym jak gdyby na marginesie oficjalnego szkolnictwa eksperymentom edukacyjnym.
Uczenie ustawiczne wyzwaniem XXI wieku
Zapowiedzią nieuchronnych zmian w sposobie i jakości nauczania i uczenia się może być raport Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku powołanej przez UNESCO, zatytułowany: „Edukacja: jest w niej ukryty skarb". Czytamy w nim, że z prognoz wynika, że w 2020 r. wiedza będzie się w pełni odnawiać w przeciętnych dyscyplinach naukowych i technologiach co 76 dni. Wobec tak szybkiego postępu szkoła czy zakład doskonalenia zawodowego nie mają szans przekazywania aktualnej wiedzy i nowinek technologicznych, w którą może wyposażyć ucznia na wiele lat. Jednocześnie wiadomo, że w społeczeństwie informacyjnym, do którego zmierzamy, wiedza będzie najważniejszą wartością i dobrem. Wobec stale rosnącej konkurencji na rynku pracy zwycięży ten, kto będzie miał dostęp do informacji oraz posiądzie umiejętność jej przetwarzania i stosowania praktyce zawodowej.
W Polsce pod koniec lat 90 do szkół dotarła rewolucja informatyczna – komputery i dostęp do sieci Internet. Techniki teleinformacyjne, początkowo odbierane jako dziwaczne „nowinki” obsługiwane przez nieliczne grono wtajemniczonych „szamanów” (czy może raczej oszołomów) całkowicie zrewolucjonizowały dostęp do wiedzy i zmieniły oblicze nowoczesnej szkoły. Ostatnie lata, to kolejny krok w kierunku cyfryzacji: to pracownie przedmiotowe wyposażone w stanowiska komputerowe, tablice interaktywne, multimedialne projektory, a przede wszystkim współpracujące z interaktywnym zestawami serwisy i oprogramowania edukacyjne.
Rozwój zasobów edukacyjnych w sieci to zjawisko powszechne w krajach europy i szczodrze dotowane przez organizacje oświatowe. W polskich realiach cyfrowa szkoła długo jeszcze pozostanie w wersji „beta”. Obecnie wykorzystanie ogólnie dostępnych zasobów i narzędzi edukacyjnych w sieci to wciąż jeszcze egzotyka i ekstrawagancja, którą zajmują się pasjonaci rzadko wynagradzani za swoją wiedzę, pracę i kreatywność. Jednak pomimo niełatwej sytuacji, w Polsce powstaje wiele wzorcowych i uznawanych w świecie zasobów e-edukacji w tym również adresowanych stricte do branży piekarskiej i cukierniczej..
E-book czyli nowy model podręcznika?
Współczesny uczeń częstej sięga po telefon komórkowy niż po książkę czy podręcznik. Tendencji takiej trudno jest zapobiegać, może więc warto ją wykorzystać dostosowując podręczniki do oczekiwań ich adresatów czyli właśnie samych uczniów? Rozwiązaniem takim są różnej formy e-booki.
E-book, z definicji to książka lub publikacja elektroniczna. Jest to treść „drukowana” zapisana w formacie określonego pliku, przeznaczona do odczytania za pomocą odpowiedniego oprogramowania zainstalowanego w komputerze, tablecie czy telefonie.
Przykładem takiego e-podręcznika skierowanego do piekarzy i cukierników jest „Almanach cukierniczo piekarski”. Celem tego projektu jest stworzenie ogólnie dostępnego, multimedialnego kompendium wiedzy z zakresu technologii żywności oraz specjalizacji produkcja piekarsko – ciastkarska. Materiały zawarte w głównym dziale serwisu obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu technologii żywności, towaroznawstwa, mikrobiologii, wyposażenia technicznego, oraz produkcji piekarskiej i technologii ciastkarskiej. W projektowaniu serwisu wykorzystano technologie umożliwiające korzystanie z zasobów za pośrednictwem urządzeń teleinformacyjnych. Almanach został stworzony z myślą o uczniach zawodów cukiernik i piekarz oraz ich nauczycielach. Narzędzie to ma ułatwić zdobywanie wiedzy teoretycznej z zakresu nauczanego zawodu. W zasoby Almanachu wchodzą treści z zakresu przedmiotów zawodowych dostosowane do programu nauczania w zasadniczej szkole zawodowej w zawodzie cukiernik i piekarz. Materiały te mogą być również przydatne dla uczniów techników technologii żywności o specjalizacji produkcja piekarsko ciastkarska, profilach żywieniowych i spożywczych oraz studentów kierunków technologii żywności i żywienia człowieka.
Aby ułatwić posługiwanie się e-podręcznikiem zamieszczono go w serwisie internetowym, będącym swoistą, wirtualną biblioteką w skład której wchodzą poszczególne tomy Almanachu. Serwis ten zintegrowany jest z mechanizmami znanymi z Wikipedii dzięki którym każdy może uzupełniać te zasoby stając się redaktorem Almanachu.
Almanach można przeglądać bezpośrednio z poziomu strony internetowej lub pobrać na swój komputer osobisty, czytnik e-booków, tablet czy smartfona w postaci prezentacji slajdów, plikach PDF czy formacie flash. E-book dostępny jest za pośrednictwem serwisu Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego http://www.mamz.pl/.
E-kursy czyli nowy model szkoły?
Czy można zdać egzamin w Internecie nie wychodząc z domu? Być może taka perspektywa już wkrótce będzie osiągalna dla kandydatów do egzaminów czeladniczych czy mistrzowskich. Termin e-learning odnosi się do stosowania w nauczaniu technologii elektronicznej, w szczególności komputerów, cyfrowych nośników informacji oraz Internetu. Zgodnie z definicją jest to nauczanie na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych. i Internetu. Pozwala na ukończenie kursów, szkoleń, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Choć nieliczne, w sieci znajduj się również zasoby kierowane do osób pragnących podnosić tą drogą swe kwalifikacje w zawodach cukiernika i piekarza. Platforma e-learningowa dla branży może zawierać treści teoretyczne jak i materiały oglądowe w postaci prezentacji czy filmów instruktarzowych. Materiał taki jest doskonałym narzędziem do zgłębiania tajników zawodu jak i samodzielnego przygotowania się do egzaminów kwalifikacyjnych. Platforma taka może zawierać również specjalnie skonstruowane, interaktywne testy pozwalające na sprawdzenie poziomu przyswojenia nabytej ta drogą wiedzy. Platforma może również być płaszczyzną komunikacji pomiędzy jej użytkownikami dzięki komunikatorom, czatom i forom dyskusyjnym.
Przykładem jest „AlmanachMoodleExperyment” platforma zawierająca w swych zasobach interaktywne materiały pozwalające samodzielnie przygotować się do egzaminu czeladniczego w zawodach cukiernika i piekarza a nawet sprawdzić posiadaną wiedzę stając do wirtualnego egzaminu teoretycznego. Kurs dostepny jest za pośrednictwem serwisu Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego: http://www.mamz.pl/.
Korelacja teorii i praktyki czyli nowy blended learning?
Teoria sama w sobie, nawet w najlepszej formie, traci sens bez praktycznego jej odnośnika. Korelacja pomiędzy zasobami e-edukacji i ich praktycznym odzwierciedleniom nosi nazwę blended learningu.
Korelacja taka ma również swe odzwierciedlenie w przytaczanych przykładach. Praktycznym odzwierciedleniem procesów edukacyjnych, w których wykorzystanie znajdują zasoby i techniki informacyjno komunikacyjne, w tym przypadku jest inicjatywa edukacyjna „Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego”. MAMZ jest ucieleśnieniem możliwości jakie daje wcielenie podstawowych mechanizmów marketingowych w proces edukacji szkolnej. Nie rozwodząc się nad specyfiką funkcjonowania tej inicjatywy, należy nadmienić ze dzięki niej możliwe jest organizowanie cyklicznych (zazwyczaj co dwa tygodnie) specjalistycznych szkoleń i warsztatów dla młodych kadr cukierników i piekarzy. Podczas takich warsztatów młodzież ma sposobność przyswojenia sobie umiejętności zawodowych, w zakresie wykraczającym poza możliwości zakładów praktycznej nauki zawodu.
Nowoczesne techniki przyswajania wiedzy teoretycznej i warsztaty technologiczne prowadzone przy współpracy z uznanymi autorytetami i wiodącymi firmami w branży pozwalają mieć nadzieję na wykreowanie jednostek będących w przyszłości liderami mistrzów branży.
E-leaening dla piekarzy
Aby przybliżyć możliwości cyfrowego środowiska edukacyjnego w przyswajaniu wiedzy zawodowej, specjalnie dla użytkowników jednego z portali branżowych DlaPiekarzy.pl opracowano wersję demonstracyjną kursu e-learningowego zawierającego wszystkie omawiane przykłady. Udostępniona platforma umożliwia samodzielne przegotowanie się do etapu teoretycznego egzaminów czeladniczych (lub mistrzowskich) w zawodach cukiernik i piekarz. Zbudowana w oparciu o oprogramowanie Modle platforma „E-learning dla piekarzy i cukierników” dostępna jest za pośrednictwem portalu Mistrz Branży oraz bezpośrednio z adresu www.mistrzbranzy.pl/e-learning . Główną składową platformy jest kurs kwalifikacyjny dla zawodu cukiernik i piekarz, w którym zawarto materiały pomocne w zdobywaniu wiedzy teoretycznej z zakresu technologii ciastkarskiej i piekarskiej, wyposażenia technicznego zakładów produkcyjnych, towaroznawstwa, podstaw chemii i mikrobiologii żywności oraz wielu innych pokrewnych dziedzin. Kurs podzielony został na etapy – działy programowe. Każdy etap kursu zawiera fragment podręcznika w postaci prezentacji e-booka, z którym muszą zapoznać się kursanci. Treści prezentowane w podręczniku ilustrowane są pokazami slajdów, krótkimi filmami wideo lub prezentacjami. Aby zaliczyć kolejne etapy szkolenia, należy pozytywnie zdać interaktywne testy sprawdzające poziom przyswojenia materiału z kolejnego etapu lub działu by następnie przystąpić do wirtualnego egzaminu. Testy opracowane zostały na podstawie zestawów egzaminacyjnych publikowanych przez OKE i Izby Rzemieślnicze. Platforma w tej wersji udostępniona jest nieodpłatnie. Większość zasobów nie wymaga logowania jednak aby w pełni korzystać ze wszystkich narzędzi należy założyć indywidualne konto użytkownika. Zapraszam do zapoznania się z platformą i jej zasobami. Liczę na opinię e-learningowych kursantów.
Przytaczane w publikacji zasoby:
Mała Akademia Mistrzostwa Zawodowego (http://www.mamz.pl/) jest niezależną inicjatywą edukacyjną zrzeszającą mistrzów, nauczycieli, przedsiębiorców oraz pasjonatów sztuki cukierniczej i piekarskiej, którym przyświeca cel ułatwienia rozwoju zawodowego uczniom o szczególnych aspiracjach zawodowych. Wspólnym dążeniem osób zaangażowanych w działania w ramach MAMZ jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz pobudzanie aktywności zawodowej młodych kadr rzemiosła branży piekarskiej i cukierniczej. Celem działań podejmowanych w ramach tej inicjatywy jest wzbogacanie praktyki i teorii zawodu o nowe formy i treści wykraczające poza tradycyjny program nauczania obowiązujący w szkole zawodowej a również promocja i upowszechnienie nowoczesnych technik w edukacji zawodowej.
Almanach Cukierniczo Piekarski (http://www.technolog.friko.pl/) biblioteka e-booków adresowanych do uczniów w zawodach cukiernika i piekarza. „ALMANACH” jest to określenie dzieła pisanego jednocześnie przez wielu autorów i scalającego w jedną całość zagadnienia z wielu zakresów. Zgodnie z tą ideą zbiór tych opracowań technologicznych powstaje w efekcie współpracy zespołów osób (uczniów i nauczycieli) działających w różnych placówkach szkolnictwa zawodowego. Materiały te wzajemnie się uzupełniają, wchodząc we wspólny zakres tematyczny jakim jest technologia żywności i produkcja piekarsko - ciastkarska. Prace nad tworzeniem Almanachu rozpoczęły się w roku 2004 i mają charakter ciągły, Almanach jest stale uzupełniany o nowe działy i zagadnienia tematyczne. Zasób ten stał się również podstawą rozwoju innych zintegrowanych z nim zasobów.
AlmanachWikiExperyment (http://www.technolog.w8w.pl/) jest projektem dzięki któremu każdy może edytować treści zawarte w Almanachu. Na tej platformie możesz dodawać własne publikacje i uzupełniać istniejące artykuły. Działania takie są możliwe dzięki zastosowaniu oprogramowania Media Wiki. Strony Wiki Almanachu są wykorzystywane. przede wszystkim do pracy nad wspólnymi projektami, takimi jak gromadzenie informacji na wybrany temat lub projekty większych grup osób czy klas. Dzięki zastosowaniu narzędzi edytora Wiki każdy załogowany użytkownik może łatwo zakładać nowe hasła i wnosić indywidualny wkład w rozbudowę tematów. tematy wspólnie redagowane w Wiki Almanachu, po ich weryfikacji i ocenie przydatności oraz poprawności merytorycznej mogą zostać włączone do serwisu Almanach Cukierniczo Piekarski lub stać się częścią podręcznika.
AlmanachMoodleExperyment (http://www.technolog.freewebclass.com/) jest próbą połączenia serwisu internetowego z platformą e-learningową umożliwiającą prowadzenie lekcji i kursów on-line, oraz tworzenie pomocy dydaktycznych i testów. Platforma jest narzędziem służącym do prowadzenie wirtualnych zajęć edukacyjnych z zastosowaniem oprogramowania Moodle. Głównym zasobem platformy jest Kurs kwalifikacyjny dla zawodów cukiernik i piekarz, w którego skład wchodzą materiały edukacyjne w postaci opracowań teoretycznych, prezentacji i filmów instruktarzowych oraz zestawy testów sprawdzających poziom przyswojenia wiadomości z zakresu poszczególnych działów programowych. Podstawowym zadaniem platformy jest umożliwienie samodzielnego przygotowania do etapu teoretycznego egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe na poziomie czeladniczym i mistrzowskim w zawodach cukiernik i piekarz.
0 komentarze:
Prześlij komentarz