Żyjemy w epoce wciąż przyśpieszającego rozwoju techniczno- technologicznego, w świecie gdzie coraz łatwiejszy i szybszy przepływ informacji oraz łatwiejszy dostęp do zasobów wiedzy zmienia sposoby uczenia się i nauczania. Odpowiedzą na obserwowane zmiany jest rządowy program „Cyfrowa szkoła”, którego głównym zadaniem jest wyposażenie szkół w nowe narzędzia edukacyjne i nadanie im funkcjonalności umożliwiającej adaptację zasobów sieciowych i wdrożenie epodręczników. Według minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas „Dzięki udziałowi w programie szkoły uzyskają możliwość unowocześnienia bazy technologicznej, a nauczyciele zdobędą nowe umiejętności i kompetencje pozwalające w sposób bardziej interesujący prowadzić zajęcia z uczniami”. Cyfryzacja wkracza obecnie do wybranych szkół podstawowych i gimnazjów a docelowo ma w najbliższych latach objąć również szkolnictwo średnie i zawodowe. Czy odgórne dyrektywy wpłyną na jakość edukacji zawodowej? O tym przekonamy się niebawem… Tymczasem nie czekając na aż kolejna nowa reforma obejmie swym zasięgiem szkoły zawodowe, w Jastrzębiu - Zdroju powstała pierwsza cyfrowa zawodówka.
Podręcznik w sieci
Uczniowie jastrzębskiego Zespołu Szkół Zawodowych od początku nowego roku mają możliwość korzystania podczas zajęć z najnowocześniejszego sprzętu IT, który w połączeniu ze specjalistycznym oprogramowaniem edukacyjnym ma im pomóc w zdobywaniu wiedzy teoretycznej z zakresu techniki i technologii produkcji cukierniczej i piekarskiej. Dzięki multimedialnemu podręcznikowi młodzież za pośrednictwem sieci Internet na stały dostęp do bieżąco aktualizowanych opracowań kolejnych tematów i działów programu nauczania. Multimedialny „Almanach cukierniczo piekarski” to pierwszy epodręcznik kierowany do uczniów ZSZ a zarazem platforma e-learningowa i serwis branżowy. W sieciowych zasobach młodzież ma do dyspozycji materiały teoretyczne z zakresu składników chemicznych żywności, mikrobiologii żywności, towaroznawstwa surowców, technologii cukiernictwa i piekarstwa, wyposażenia technicznego. Opracowania te wzbogacone są o materiały oglądowe takie jak prezentacje multimedialne oraz filmy instruktarzowe. Za pośrednictwem platformy e-learningowej uczniowie mogą na bieżąco sprawdzać poziom przyswojenia wiadomości rozwiązując multimedialne testy sprawdzające dostosowane do poszczególnych działów programowych, rozwiązanie testu generuje informację zwrotna do ucznia oraz ocenę, która zapisywana jest w wirtualnym dzienniku przedmiotowym.
Tablet zamiast tornistra
Dzięki wsparciu finansowemu prywatnej firmy Ai Solution uczniowie otrzymali do użytku nowoczesny sprzęt w postaci tabletów, dzięki któremu mogą korzystać z zasobów „Almanachu” również na lekcjach w szkole, bez konieczności dostępu do Internetu. Dzięki dostosowaniu „Almanachu” do wymogów systemów operacyjnych smartfonów i tabletów zasoby te otrzymały zupełnie nową funkcjonalność i mobilność. Cel ten byłby niemożliwy do realizacji bez zaangażowaniu w projekt teamu programistów z Raciborza którzy stworzyli odpowiednie oprogramowanie. Jak powiedział prezes AI SOLUTION: „Jestem za cyfryzacją szkół, bo dzięki temu nauka jest naprawdę fajna. Młodzi ludzie bardzo szybko łapią nowinki techniczne i dla nich Internet czy komputery są czymś naturalnym. Podoba mi projekt budowy Almanachu, którego konsekwencją jest opracowanie pierwszego e-podręcznika dla branży piekarsko-cukiernicze. Gdyby nie ta inicjatywa, nadal byśmy tylko mówili o cyfrowej szkole. Cieszę się, że zaproponowano nam taką współpracę. Myślę, że to dopiero początek szerszej współpracy” – dodał Tomasz Kostka. Mamy nadzieję że uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania o nowoczesne narzędzia takie jak tablety, tablice multimedialne i specjalistyczne oprogramowanie oraz bieżąco aktualizowane i ogólnie dostępne wolne zasoby edukacyjne w sieci znacząco wpłynie na podniesienie jakości kształcenia zawodowego i efektywność procesu nabywania kompetencji zawodowych uczniów.
0 komentarze:
Prześlij komentarz