Anioły i demony czyli start-up w edukacji



Znudziłeś się wnioskowaniem o granty, naciąganiem sponsorów i dokładaniem z własnej kieszeni do inicjatyw, które realizujesz? Stwórz edukacyjnego start-upa! Start-up to mała firma lub organizacja, której celem jest wypracowanie modelu biznesowego poprzez maksymalne dopasowanie się do realiów i możliwości konsumenta w określonym sektorze i konsekwentne działania zmierzające do utrwalenia swej pozycji lub monopolizacji tego sektora. To oczywiście moja definicja tego zjawiska, bowiem start-up definiować można wyłącznie przez spektrum określonej działalności.


Idee Start-up

Ideologia start-up została wypracowana w USA podczas wielkiego boomu technologii cyfrowych. To właśnie wówczas niewielkie zespoły składające się głównie z młodych, kreatywnych osób zaczęły rozwijać swą działalność w nowatorskich dziedzinach. Uogólniając indywidualny charakter takich projektów, wyszczególnić można kilka cech, które odróżniają start-up od biznesu w potocznym rozumieniu.
Cechami wspólnymi start-upów są:
  • niskie koszty rozpoczęcia działalności,
  • wyższe niż w przypadku “standardowych” przedsięwzięć ryzyko,
  • potencjalnie wyższy w stosunku do “standardowych” przedsięwzięć zwrot z inwestycji.

Ziemia obiecana

„Ja nie mam nic, ty nie masz nic, on nie ma nic. To razem właśnie mamy tyle, w sam raz tyle, żeby założyć własną fabrykę” – możemy przeczytać w „Ziemi Obiecanej” Władysława Reymonta. Cytat ten najlepiej ilustruje mechanizm powstawania przedsięwzięć typu start-up.
Masz genialny pomysł. Wiesz, że jego wdrożenie mogłoby zrewolucjonizować życie w przyszłości lub przynieść krociowe zyski. Jest tylko jeden problem – nie masz pieniędzy. I wcale nie musisz ich mieć! Start-up nie jest rozwiązaniem dla osób dysponujących funduszami…. Tutaj kreatywny pomysł i samozaparcie jest kapitałem wyjściowym.

Facebook, Google i MAMZ

Co łączy Facebook, Google i Małą Akademię Mistrzostwa Zawodowego? Wszystkie te inicjatywy to start-upy! Chociaż nie do końca, bowiem Facebook i Gogle stały się z biegiem czasu biznesem przynoszącym ogromne zyski, MAMZ natomiast dopiero zaczyna wypełniać pewną lukę na rynku nie generując przychodów. Projekty te zaczynały jednak swe istnienie nie dysponując żadnym kapitałem poza kreatywnym pomysłem i zaangażowaniem grupy przyjaciół wierzących we wspólną ideę. Jedyny wkład własny to pomysł na zagospodarowanie niszy na rynku lub pobudzenie pojawienia się określonego popytu na nowe dobra (materialne lub intelektualne) i usługi.

Anioły i demony

Nie dysponując kapitałem wyjściowym jesteśmy zmuszeni nasze projekty przeprowadzać bez ponoszenia kosztów materialnych lub zainteresować podmiot zewnętrzny wizją zysku jaki może przynieść finansowanie naszych poczynań. Jest tutaj sporo możliwości… W przypadku MAMZ receptą okazało się upozorowane wyjście inicjatywy z form nauki szkolnej na rzecz edukacji „obok szkolnej”. Posunięciu temu towarzyszyła aktywna obecność w mediach i kreowanie logo inicjatywy oraz jej liderów. Działania takie są właściwe dla większości start-upów a ich efektem ma być przyciągnięcie partnerów wnoszących swój wkład w rozwój inicjatywy. W przypadku MAMZ są to: surowce, maszyny i zasoby wykwalifikowanej kadry. Mamy tutaj przykład jednego z najczęstszych mechanizmów start-up czyli pozyskanie „Anioła Stróża”. Taki partner nie jest jednak bezinteresownym sponsorem lecz stroną biznesową zainteresowaną korzyściami jakie może mu przynieść wspieranie naszego start-upa.

MAMZ, czyli start-up

Przytoczone tu mechanizmy były i są konsekwentnie wprowadzane w działalności Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego. W chwili obecnej MAMZ czeka reorganizacja z formy nieformalnej inicjatywy do nadania jej osobowości prawnej. Ewenement na rynku edukacji zawodowej jaką jest obecnie MAMZ znajduje już naśladowców i być może już wkrótce będziemy świadkami rewolucyjnych zmian w podejściu do matod i narzędzi edukacji zawodowej nie tylko w branży cukierniczo piekarskiej.
Na uwagę zasługuje również inny wymiar tej inicjatywy jakim jest działalność na rzecz upowszechnienia wolnych, otwartych dla wszystkich zasobów e-edukacji. Mowa tu o ściśle związanym z MAMZ projektem „Almanach cukierniczo – piekarski”. W projekcie tym, którego celem jest stworzenie ogólnie dostępnego kompendium wiedzy z zakresu technologii żywności oraz specjalizacji produkcja piekarsko ciastkarska wykorzystywane są doświadczenia nabyte podczas wdrażania w Zycie działań MAMZ. Wiecej szczegółowych informacji dotyczących tych projektów znajdą państwo na stronach internetowych www.mamz.pl.

Pomysł na edustart-up

Elektroniczne podręczniki wydają się być przyszłością edukacji. Dzięki cyfrowemu formatowi dana książka może być szybko zaktualizowana i rozpowszechniona w ułamku sekundy. Przeczytać można ją na komputerze, tablecie, czytniku czy smartphonie. Może zawierać dźwięk, obraz, film. Zalet jest wiele, ale chyba najważniejszą jest fakt, że w dużo większym stopniu odpowiadają one potrzebom współczesnej młodzieży, która i tak szuka potrzebnych jej informacji w Internecie. Choć rynek edukacyjnych ebooków dopiero się rozwija, to pojawia się nisza będąca atrakcyjnym polem do budowy naszego EduStart-upa…

0 komentarze:

Prześlij komentarz