Czy laptopy i tablety mogą konkurować z zeszytami i podręcznikami w szkole?



Jednym z przykładów zachodzących zmian w dydaktyce jest popularyzacja wykorzystania nacedzi i technik informacyjno – komunikacyjnych w szkołach. Można to zjawisko zaobserwować w placówkach edukacyjnych wszystkich szczebli. Tradycyjną tablicę i kredę zastępują tablice multimedialne, biblioteki szkolne pełne regałów z książkami zmieniają się w sieciowe zasoby ebooków, zeszyty uczniów zastąpiły laptopy a nauczyciele korzystają z dzienników elektronicznych.

Ogromną popularnością cieszą się tablety, po które coraz częściej sięgają zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Te stosunkowo tanie i poręczne urządzenia mogą być nieocenioną pomocą dydaktyczną. Wiele szkół już dawno doceniło potencjał możliwości zastosowania tabletów wyposażając w nie swoich uczniów. Jak to się sprawdza w codzienności pracy szkoły? Czy zastosowanie tabletów na lekcji może wpłynąć na poprawę jakości pracy z uczniem?

O odpowiedź na pytanie o celowość zastosowania technik i technologom IT w szkole zapytałem Andrzeja Nizielskiego, dyrektora Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu- szkoły gdzie klasy tabletowe są codziennością.

Kiedy w Pańskiej szkole zdecydowano się na wprowadzenie tabletów jako urządzeń wspomagających proces kształcenia?

W roku szkolnym 2015/2016 zdecydowałem się wprowadzić do Publicznej Szkoły Policealnej w Raciążu tablety. Jestem zagorzałym promotorem wdrażania nowoczesnych technologii w edukacji. Obserwując rosnące zainteresowanie młodych ludzi nowoczesnością uświadomiłem sobie, że nie boją się oni nowych wyzwań, potrafią i lubią pracować z wykorzystaniem zdobyczy współczesnej techniki. Zaraziłem się ich zapałem i zacząłem zastanawiać się, jak uatrakcyjnić proces kształcenia, tak aby stał się przyjemniejszy, a dostęp do wszechstronnej wiedzy szybszy. Zapragnąłem dostosować swoją szkołę do standardów XXI wieku. W tym celu zakupiłem tablety dla słuchaczy i nauczycieli wraz z oprogramowaniem. Wykorzystują je w codziennej pracy. Tablet stał się dla nich czymś powszechnym, jak niegdyś tablica i kreda. Taki był mój plan i cieszę się, że udało mi się go zrealizować.

Jak w praktyce wykorzystywane są tablety i laptopy przez słuchaczy?

Tablety wykorzystywane są różnorodnie w zależności od danego kierunku kształcenia i nauczanego przedmiotu. Możliwości są jednak ogromne. Za ich pośrednictwem słuchacze korzystają z filmów instruktażowych, baz danych, wirtualnych słowników oraz książek w wersji elektronicznej (e-booków) znajdujących się w wirtualnej bibliotece, której zasoby są systematycznie powiększane. Mają przede wszystkim dużo szerszy dostęp do wiedzy ze wszystkich dziedzin nauki. Rozwiązują ćwiczenia on-line, samodzielnie wyszukują potrzebnych informacji w Internecie. Słuchacze wielokrotnie oglądając ten sam film uczą się jak właściwie wykonać daną czynność/zabieg. Jest to duże ułatwienie, gdyż dzięki temu nauczyciel nie musi kilkukrotnie powtarzać instruktażu. Ma to szczególnie znaczenie w przypadku kierunków takich jak: opiekun medyczny, technik usług kosmetycznych i technik pojazdów samochodowych, które kończą się egzaminem praktycznym, podczas którego oceniana jest nie tylko wiedza teoretyczna, lecz przede wszystkim umiejętność zastosowania jej w praktyce, podczas wykonywania konkretnych czynności. Omawiane treści wyświetlane są na monitorach komputerów i tablicach interaktywnych, dzięki czemu wzrokowcy mogą łatwiej skupić się na prowadzonych zajęciach. Nie ma także problemu z dostępem do książek, które znajdują się w wirtualnej bibliotece. Papierowe podręczniki zastąpiliśmy ich elektroniczną wersją, co wiąże się z oszczędnościami w domowym budżecie słuchaczy, którzy nie muszą wydawać pieniędzy na zakup pomocy naukowych. Od roku szkolnego 2015/2016 słuchacze rozpoczęli naukę z pierwszych e-podręczników do kształcenia zawodowego. W każdej klasie znajdują się tablice interaktywne umożliwiające korzystanie z materiałów audiowizualnych. W procesie edukacji używamy stworzonej przez pana Damiana Szcześniewskiego platformy egzaminacyjnej do przeprowadzania zawodowych egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych. Jest ona bazą zawierającą około 1500 pytań dla 7 zawodów podzielonych na przedmioty w obrębie każdego kierunku kształcenia. Egzaminy semestralne i zewnętrzne potwierdzające kwalifikacje zawodowe odbywają się na platformie egzaminacyjnej. Każdy słuchacz zasiada przed monitorem własnego komputera i rozwiązuje egzamin teoretyczny. Wyniki egzaminu, także zewnętrznego znane są bezpośrednio po jego zakończeniu.

Jak nauczyciele przyjęli takie rozwiązanie?

Nauczyciele zareagowali na zmiany pozytywnie. Po półtorarocznym okresie pracy z tabletami w mojej szkole mogę śmiało stwierdzić, że nauczyciele świetnie poradzili sobie z wszelkimi innowacjami i wirtualny świat nie ma dla nich żadnych tajemnic. Aktualnie są doskonale technicznie przygotowani do nauczania młodzieży XXI wieku.

Jak ocenia Pan przydatność tabletów w nauczaniu i uczeniu się?

Rozpoczynając czwarty semestr nauki z wykorzystaniem tabletów mogę śmiało stwierdzić, że są one niezwykle przydatne. Uważam, że decyzja o wprowadzeniu w mojej szkole rewolucji technicznej była słuszna i przyczynia się do podnoszenia efektów kształcenia. Na swoich lekcjach nauczyciele tworzą i przetwarzają różnorodne materiały cyfrowe: teksty, zdjęcia, obrazy, filmy, co jest jednym ze sposobów na generowanie ciekawych pomocy naukowych oraz uatrakcyjnienie procesu edukacji. W zależności od stawianych sobie celów wykorzystują różnorakie narzędzia. Zmieniły się także dotychczasowe modele dydaktyczne. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczycieli słuchacze podczas lekcji przechodzą przez różne stanowiska pracy, począwszy od nauki indywidualnej, poprzez pracę z materiałami multimedialnymi, pracę w zespole i wykład nauczyciela. W miarę potrzeb słuchacze korzystają z pracowni informatycznej, komputerowego laboratorium w celu pozyskania potrzebnych materiałów edukacyjnych. Tablety ułatwiają dostęp do wszechstronnej wiedzy. Słuchacze przygotowywani są do efektywnego uczenia się, procesu trwającego przez całe życie. Lepiej też przyswajają treści niezbędne do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
W jaki sposób szkoła finansuje zakup takiego sprzętu?
Tablety zakupione zostały ze środków własnych szkoły.

Co może Pan podpowiedzieć innym szkołom, które zechcą wdrożyć podobne rozwiązania? 

Chciałbym gorąco zachęcić dyrekcje innych szkół do wprowadzenia podobnej, cyfrowej rewolucji. Tablety i laptopy to przyszłość każdej szkoły. Nauka z ich wykorzystaniem przebiega w sposób szybki, łatwy i przyjemny. Gorąco apeluję! Nie obawiajcie się zmian! Bierzcie ze mnie przykład! Może być tylko lepiej!

17 komentarzy:

  1. Według mnie to kwestia czasu, kiedy tradycyjne podręczniki zastąpią tablety. Rozwiązanie te jest zdecydowanie lepsze ponieważ nie trzeba nosić tyle książek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Powoli już tak się dzieje. Tablety dają duży zakres możliwości. Warto je wykorzystać. Trzeba jednak odpowiednio przygotować nauczycieli do prowadzenia zajęć przy ich zastosowaniu. Ci ostatni mogą być oporni na zmiany ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy mogą? Przecież one już od dawna to robią i jak na razie nie zapowiada się, by miały przestać. Dzieciaki zachłysnęły się tą techniką i pragną jej w każdej płaszczyźnie swojego życia, a to wcale nie wróży dobrze... :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie zapomnę tych czasów, kiedy przy sobie nosiło się tylko zeszyt, wystarczał on na wszystkie lekcje. Później był jakiś skok i nie dość, że nosiło się mnóstwo książek, to do tego jeszcze zeszyty. A teraz z tego co widzę, wracamy do punktu wyjścia, czyli minimalizmu i prostoty (co prawda, w nieco innej formie, ale jednak).

    OdpowiedzUsuń
  5. Tablety według mnie już dawno wypchnęły zeszyty, które może i są wymagane w szkole, ale nie robią zbytniego wrażenia na uczniach, nie to, co tablety.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam nadzieję, że uczniowie będą mieli dostęp do nowoczesnych technologii ale pod warunkiem, że szkoła będzie to częściowo finansowała.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jestem pewna, czy wprowadzanie tego typu technologii dla dzieci w podstawówce jest dobrym pomysłem? Wystarczająco "dzisiejsze pokolenie" spędza już czasu przed ekranami telefonów czy komputerów. Co innego na studiach-kiedy papierologia w postaci zeszytó jest po prostu zbędna

    OdpowiedzUsuń
  8. Moim zdaniem laptopy i komputery są bardzo przydatne, ale dzieci w szkole powinny jednak pisać ręcznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdecydowanie mogą konkurować,ale nie są całkowicie bez wad.Bo chociaż tablet jest lżejszy to jednak bardziej psuje oczy a dodatkowo zawsze może się zepsuć i wtedy wszystkie notatki i dane mogą być nie do odzyskania.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja również uważam, że owszem tablet jest wygodniejszy i lżejszy ale dzieci muszą umieć pisać ręcznie i kształtować charakter pisma w związku z czym na pewno nie można wszystkiego zastępować tabletami.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wprowadzenie tabletów i laptopów w szkołach jest krokiem do przodu. Skoro mamy szansę na wprowadzenie nowych technologii, dlaczego więc nie skorzystać z tych możliwości? Oczywiście, wszystko w granicach rozsądku. Kto wie, może już niedługo zagoszczą roboty w szkołach i sterowanie robotami za pomocą głosu?

    OdpowiedzUsuń
  12. Też jestem zdania, że pisania w zeszycie nie zastąpi pisanie na klawiaturze. W szkołach wyższych to już co innego.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wolałabym, żeby to "nie przeszło", nic przyjemnego dla zdrowia dziecka, siedzieć cały dzień przed ekranem. Przecież to młody organizm, który dopiero się rozwija. Na studiach okej, ale w szkole niech pozostaną zeszyty i podręczniki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wszystko idzie do przodu, skoro coraz częściej korzystamy z sieci to i sposób nauczania się zmienia. Na pewno podręczniki z czasem będzie można zastąpić tymi w formie elektronicznej.

    OdpowiedzUsuń
  15. Laptop zamiast zeszytu to świetne rozwiązanie dla osób, które preferują elektroniczne notatki i organizację pracy. Dzięki laptopowi można łatwo tworzyć, edytować i przechowywać notatki w jednym miejscu, co ułatwia późniejszą pracę i odnalezienie potrzebnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  16. Telefon komórkowy stał się niezastąpionym narzędziem w naszym codziennym życiu. To nie tylko urządzenie do wykonywania połączeń, ale także przenośne centrum komunikacji, rozrywki i organizacji. Dzięki smartfonom możemy być zawsze w kontakcie z bliskimi i znajomymi, korzystać z internetu, wysyłać wiadomości, przeglądać media społecznościowe i wiele więcej.

    OdpowiedzUsuń

  17. Po udanej wymianie matrycy, mój laptop ożył! Teraz ekran prezentuje się nieskazitelnie, a kolory są intensywne. Fachowa usługa, która przywróciła życie mojemu urządzeniu. https://laptophelp.pl/usluga/wymiana-matrycy/

    OdpowiedzUsuń