Podręczniki XXI wieku - czyli wolność dla epodręczników




Multimedialne, zawierające animacje, dźwięki i zestawy interaktywnych zadań epodręczniki mają być odpowiedzą na oczekiwania uczniów pokolenia cyfrowego. Wprowadzenie tych nowych narzędzi jest  celem rządowego projektu e-podręczniki, który towarzyszy programowi Cyfrowa szkoła. W ramach projektu do 2015 roku ma powstać 18 cyfrowych podręczników i ponad 2 tysiące pozycji uzupełniających, które zgodnie z założeniami dotrą do minimum 40% uczniów w całym kraju.



Podręczniki XXI wieku

Projekt budzi jednak sporo kontrowersji. Zdaniem wydawców  może on doprowadzić do złamania prawa antymonopolowego. Obawy budzą również doświadczenia z innych krajów, gdzie darmowy i „jeden - jedynie słuszny” podręcznik bezpośrednio zaszkodził edukacji. Obawy wydawców można tłumaczyć wizją spadku zainteresowania drukowanymi pozycjami i znaczącym ograniczeniem dotychczasowych dochodów, jednak kwestia monopolu państwa na nowo powstałe podręczniki może się również okazać realnym zagrożeniem.


Rządowy projekt w chwili obecnej zakłada wyposażenie w podręczniki uczniów szkół podstawowych i gimnazjów – ma to nastąpić do 2015 roku. Po wdrożeniu tego etapu projektu czas przyjdzie na szkolnictwo średnie i zawodowe. Może warto przygotować się na taka ewentualność i podjąć oddolne próby stworzenia zasobów i aplikacji epodreczników do nauki zawodu. Aplikacja podręcznika do nauki zawodu podobnie jak podręczniki do innych dziedzin musi być na tyle uniwersalna by mogła być łatwo obsługiwana na wszystkich urządzeniach zarówno stacjonarnych jak mobilnych czy smartfonach. Ważnym elementem projektu jest również dostosowanie podręcznika do wszystkich systemów operacyjnych (Windows, Android, Linux, Mac). Taka funkcjonalność jest konieczna by umożliwić wszystkim powszechność łatwego dostępu do zasobów i  funkcjonalne użytkowanie.


Epodręcznik dla zawodówki

Branża cukierniczo – piekarska jest pierwszą, która posiada już od kilku lat wolne, sieciowe narzędzie edukacyjne jakim jest Almanach cukierniczo piekarski dostępny za pośrednictwem platformy internetowej Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego www.mamz.pl. Pomimo tego że zasób ten jest stale uaktualniany i wzbogacany o nowe treści i prezentacje podjęto próbę przystosowania go do wymogów podręcznika. Chociaż na obecnym etapie trudno mówić jakie standardy ma spełniać takie narzędzie, przedstawiamy projekt będący wizualizacją przykładowych możliwości takiej aplikacji.

Ebooki


Zasób obejmuje zestaw łatwych do przeglądania prezentacji eksiążek zawierającej kolejne opracowania tematów z zakresu podstaw chemii spożywczej, mikrobiologii żywności, towaroznawstwa surowców, technologii cukierniczej i piekarskiej oraz wyposażenia technicznego.


Dzięki intuicyjnej nawigacji użytkownik aplikacji łatwo i szybko może dotrzeć do tych zagadnień ebooka, które są dla niego w danym momencie interesujące.


Schematy blokowe

W zasoby aplikacji wchodzą zestawy schematów produkcji wyrobów i półproduktów cukierniczych i piekarskich oraz zestawy receptur. Treści te zawarte są w ebookach jak również jako osobne, łatwe w nawigacji prezentacje.


Tutoriale instruktarzowe i prezentacje

Ilustracjami opisywanych w podręczniku procesów technologicznych SA nie tylko fotografie lecz również, krótkie specjalnie w tym celu przygotowane filmy instruktarzowe.


Materiały te dostępne są zarówno z płaszczyzny zasobów podręcznika jak i osobny zasób biblioteki prezentacji wideo.


Zasoby sieciowe

Aplikacja podręcznika, dzięki funkcjonalnej wyszukiwarce pozwala na wyszukiwanie filmów i innych materiałów w sieci Internet np. w zasobach You Tube.
.

Wirtualne biblioteki 

Aplikacja pozwala również na przegląd zewnętrznych materiałów takich np. jak udostępnione na potrzeby almanachu wydania czasopism branżowych czy innych udostępnionych dokumentów. Pozycje te są automatycznie aktualizowane i linki do nich wyświetlane są w postaci biblioteki.


Testy sprawdzające

Dzięki zintegrowaniu aplikacji podręcznika z internetową platformą e-learningową możliwe jest bieżące sprawdzanie postępów w nauce poprzez poddanie się użytkownika aplika cji specjalnym interaktywnym testom.
 

Quizy te pozwalają również na kontrolę swych postępów generując odpowiednie statystyki oraz informacje zwrotne dotyczące poprawności udzielanych odpowiedzi.


Prezentowane wizualizacje to tylko niektóre z możliwości, jakie może oferować taka aplikacja podręcznika dla cukierników i piekarzy. Zasoby te już dzisiaj można testować w Internecie na stronie Almanachu cukierniczo piekarskiego www.mamz.pl/almanach.

Jak uwolnić epodręczniki?

Zamierzeniem projektantów jest taka funkcjonalność by aplikacja eAlmanachu dzięki przyjaznemu programowi do jej edytowania pozwalała na tworzenie podręczników do dowolnej dyscypliny. Aplikacja taka nieodpłatnie udostępniona nauczycielom pozwoli na tworzenie autorskich epodręczników każdemu zainteresowanemu takim narzędziem.


0 komentarze:

Prześlij komentarz