Ruszyła machina zmian w kształceniu zawodowym




Zachodzą kolejne zmiany w systemie edukacji. Zmieni się również system edukacji zawodowej. Ministerstwo Edukacji narodowej zapowiada, ze ta reforma uzdrowi, zaniedbywane przez lata  kształcenie zawodowe. Jak tego dokonać? Według MEN receptą jest dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez zaangażowanie pracodawców i pracowników na wszystkich etapach jego programowania.

Forum partnerów społecznych

Nowa reforma ma mieć swe oparcie w opiniach ekspertów związanych bezpośrednio z określonymi branżami przemysłu.  Zaangażowanie w programowanie kształcenia zawodowego tych, którzy o oczekiwaniach rynku pracy i o tym, jakiego absolwenta - kandydata do pracy potrzebują, czyli przedstawicieli pracodawców. Powołanie Forum Partnerów Społecznych na być gwarantem realizacji tych zamierzeń. Etap 1 projektu zaplanowany został na okres  od stycznia 2016 do grudnia 2017 i obejmuje dwa zadania:
Przegląd i aktualizacja dokumentów programowych szkolnictwa zawodowego
Opracowanie zmodyfikowanych podstaw programowych kształcenia zawodowego oraz suplementów do dyplomów i kwalifikacji.


Zespoły ekspertów branżowych

W ramach pierwszego zadania,. Realizowanego w ramach projektu powołano 25 Branżowych Zespołów Partnerów Społecznych. W zespołach tych znaleźli się przedstawiciele wszystkich zawodów poszczególnych branż rekomendowani przez instytucje zrzeszające przedsiębiorców, Izby Rzemieślnicze, Cechy Rzemiosł, związki zawodowe. Powołano następujące zespoły ekspertów branżowych:
Branża ochrony i bezpieczeństwo osób i mienia
Branża artystyczna
Branża pomocy społecznej
Branża ochrony zdrowia
Branża teleinformatyczna
Branża elektryczno-elektroniczna i energetyczna
Branża leśno-ogrodnicza
Branża rolno-hodowlana
Branża mechaniczna – mechanika precyzyjna
Branża mechaniczna – budowa maszyn, obróbka metali i tworzyw sztucznych
Branża motoryzacyjna
Branża górniczo-wiertnicza
Branża hutniczo-odlewnicza
Branża spożywcza
Branża drogowa i inżynieryjno-instalacyjna
Branża hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna
Branża budowlana
Branża chemiczno-ceramiczno-szklarska
Branża włókienniczo-odzieżowa
Branża skórzana
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna
Branża ekonomiczno-administracyjno-biurowa
Branża fryzjersko-kosmetyczna
Branża poligraficzno-fotograficzna.Branża drzewno-meblarska

Jak zapewnia MEN, opinie i propozycje ekspertów grup branżowych  staną się podwaliną nowego podejścia do kwestii kwalifikacji zawodowych oraz programów nauczania w tych szkołach. Biorą oni tym samym na siebie część odpowiedzialności za nowy model szkoły zawodowej.

Analiza i opiniowanie obecnego stanu

W pierwszym etapie prac partnerów Społecznych, dokonano przeglądu obecnie obowiązującej dokumentacji prawnej normującej funkcjonowanie kształcenia zawodowego. Do zadań ekspertów branżowych należało:
ustalenie potrzeb rynku pracy w zakresie zawodów i kwalifikacji w oparciu o które ma być prowadzone kształcenie w szkołach zawodowych,
przegląd klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz podstaw programowych kształcenia w zawodach pod kątem uwzględnienia oczekiwań rynku pracy,
aktualizacja dokumentów programowych szkolnictwa zawodowego.
W czerwcu 2016 przedstawiciele partnerów społecznych poszczególnych branż po raz pierwszy spotkali się w zespołach roboczych. Na spotkaniu zapoznano ekspertów z obecnym stanem funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego oraz przedstawiono zakres planowanych zmian. Zespoły branżowe od tej pory pracowały zarówno stacjonarnie podczas cyklicznych zjazdów jak i za pośrednictwem platformy internetowej, gdzie każdy miał możliwość wypowiadania się na forach dyskusyjnych zarówno w ramach branży, jak i na forum międzybranżowym. Rezultatem prac w tym etapie projektu są rekomendacje do zmian w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz podstaw programowych kształcenia w zawodach. Powstałe tym sposobem raporty zostały przedłożone Ministerstwu.

Propozycje zmian 

W wyniku prac zespołów eksperckich opracowano postulaty zmian w dwóch obszarach: zmiany w zakresie kwalifikacji zawodów oraz zmiany w obrebie podstaw programowych nauczania w zawodach.
Zaproponowane przez partnerów społecznych zmiany w klasyfikacji zawodów dotyczyły:
łączenia kwalifikacji (wynikające z reformy systemu kształcenia), czasami rozdzielania ich,
uwspólniania zawodu na poziomie branżowej szkoły pierwszego stopnia
zapewnienia wyboru absolwentom kilku szkół z poziomu BS1 kontynuacji nauki w szkole na poziomie BS2
wprowadzenia nowych zawodów
wprowadzenia zawodów tzw. pomocniczych
zmian w możliwościach kształcenia w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Propozycje zmian w podstawie programowej dotyczyły zakresu  zadań zawodowych (cele kształcenia w zawodzie), efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów (np. BHP), efektów kształcenia wspólnych dla grupy zawodów, efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, wydłużenia praktyk zawodowych, terminów


Kolejnym etapem wdrażania w zycie zmian w kształceniu zawodowym jest opracowanie i zatwierdzenia nowych podstaw programów nauczania w zawodach, programów nauczania oraz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego zgodnych z tymi wytycznymi... Machina zmian ruszyła...

6 komentarzy:

  1. Myślę, że zdecydowanie, będą to zmiany na lepsze. W końcu specjaliści będą decydować o tym co jest bardziej potrzebne, a co mniej, a przecież znają to z doświadczenia. Podobnie jest ze studiami, warto wybierać kierunki opracowane w ten sposób, aby nauczyć się jak najwięcej przydatnych rzeczy, a nie tylko pustej teorii. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To z pewnością dobra zmiana. W końcu kto ma decydować o tym co jest potrzebne, jeśli nie ludzie wykształceni w tym kierunki i znający się na tym najlepiej? Tak samo jak uczelnie tworzą swoje oferty w oparciu o analizę rynku, tak samo powinno być już dawno z kształceniem zawodowym, więc bardzo dobrze, że w końcu coś się zmieni.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zmiany w kształceniu następują co kilka lat. Aktualnie coraz popularniejsze staje się kształcenie dualne w szkołach zawodowych i na uczelniach wyższych

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy są tutaj osoby, które mają w planach wstąpienie w szeregi poicji? Osobiście chciałbym Wam polecić stronę, na której znajdziecie wszelkie informacje, a także mnóstwo porad odnośnie test wiedzy policja. Jeżeli jesteście zainteresowani tematem to wszelkie informacje znajdziecie na stronie głownej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje mi się, że te zmiany okażą się dobrym rozwiązaniem. Szerszy zakres zawodów do wyboru to zdecydowany plus. Taki plan pozwoli na pozyskanie naprawdę wielu dobrych specjalistów w różnych branżach. Ale jak to będzie naprawdę wyglądać to się okaże ;)

    OdpowiedzUsuń