Czekając na Godota- czyli edukacyjne „zrób to sam”



Wielu nauczycieli edukacji zawodowej z niecierpliwością czeka na wprowadzenie radykalnych zmian uzdrawiających szkolnictwo zawodowe.

I jeszcze sobie długo poczeka...



Pomimo zapewnień MEN „Rok Zawodowców” jednak nie przyniósł ze sobą widocznej zmiany jakości edukacji zawodowej. Miało być tak pięknie, a jest jak zwykle...

Pozostaje nam czekać na nową perspektywę finansową i raczej mało prawdopodobne wskrzeszenie dławionego przez lata kształcenia zawodowego.

Pozostaje nam czekać lub (wyręczając system) zmienić ten stan rzeczy u samych jego podstaw.

Daleki jestem od namawiania kogokolwiek od wyręczania systemu edukacji od jego podstawowych obowiązków... Jednak świadom misji nauczyciela czuję się zobligowany do zachęcenia koleżanek i kolegów po fachu do wzięcia spraw w swoje ręce. Zgodnie z dewizą „zrób to sam” spróbujmy nadać edukacji zawodowej nowy wymiar.

Jednym z motorów postępu światowych potęg są wolne zasoby edukacyjne umożliwiające każdemu, wszędzie i zawsze nabywać wiedzę i umiejętności, dzięki którym może rozwijać się zgodnie z indywidualnymi potrzebami i w odniesieniu do zmian zachodzących na rynku pracy. Gromadzenie i udostępnianie takowych zasobów może być motywowane przez władze oświatowe jednak w naszych realiach trudno na taki stan rzeczy liczyć. Nie oznacza to jednak ze działania takie są z góry skazane na porażkę!

Tworzenie baz wiedzy – nazywanych roboczo zasobami edukacyjnymi, odbywać się może już na poziomie pojedynczej szkoły. Stworzenie platform, blogosfery edukacyjnej czy nawet e-podręczników wcale nie musi wiązać się z poniesieniem ogromnych kosztów. Wystarczy chcieć, choć chcieć to już bardzo wiele...

Jednym z przykładów placówki, która postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i nie czekając na nagły zwrot koniunktury wyposażyć swych uczniów w swobodny, darmowy dostęp do  zasobów edukacyjnych jest Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu. W szkole tej, w przeciągu zaledwie kilku miesięcy powstały platformy edukacyjne dla wszystkich typów kształcenia zawodowego a również opracowane zgodnie z potrzebami uczniów multimedialne e-podręczniki. Co ciekawe zasoby te powstały z oddolnej inicjatywy bez jakiegokolwiek wsparcia finansowego czy pomocy z zewnątrz.

Pozwolę sobie zaprezentować jeden z przykładowych e-podręczników wprowadzanych w tej placówce znajdujący się w zbiorach multimedialnych woluminów wirtualnej biblioteki udostępnianej uczniom tej szkoły.

E-podręczniki do kształcenia zawodowego z zakresu kwalifikacji A.61 (Technik usług kosmetycznych)

Jak podwoić długość rzęs? Co to są oczy płaskie? Jakie są kształty ust? Jaki makijaż jest odpowiedni na randkę, a jaki do biura? Co to jest bronzer? Jak się robi smoky eye?

Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w najnowszej odsłonie biblioteki multibooków do kształcenia zawodowego ZSSTO w Raciążu. Zapraszam do zapoznania się z opracowaniem "Zabiegi upiększające twarz" znajdującym się w wirtualnej bibliotece podręczników.

Nazwa kwalifikacji, której efekty kształcenia zostały uwzględnione w multibooku: A.61. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych twarzy, kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207. Pozycja kierowana jest do uczniów i słuchaczy szkół zawodowych oraz placówek kształcenia ustawicznego przygotowujących do pracy w zawodzie technik usług kosmetycznych.


E-podręcznik pracowano na podstawie materiałów przygotowanych wcześniej w ramach projektu „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie” przez KOWEZiU. Kontent ten został zatwierdzony przez MEN i jest ogólnodostępny i umożliwiający implementację na wolnych licencjach. Treści merytoryczne zostały tak dobrane by były zgodne z realizacją podstawy programowej dla zawodu, dla którego są adresowane.


Aby wzbogacić treści teoretyczne w formie podającej dodano do e-podręcznika wiele tutoriali wideo oraz wideocastów obrazujących opisywane zagadnienia technik i technologii. Materiały audiowizualne osadzone są w pliku woluminu i oznaczone ikonami umieszczonymi na marginesach e-booka tak by nie ingerowały w treść i skład podręcznika.



Wykorzystane multimedia, w tym przypadku pozyskane zostały poprzez porozumienie z WikiVid publikującym na wolnych licencjach różnego zakresu tutoriale edukacyjne w formie krótkich filmów wideo. WikiVid jest to nowa interaktywna platforma edukacyjna dostępna obecnie w Niemczech i Polsce a niebawem będą z niej mogli korzystać także Szwajcarzy i Austriacy. Inicjatywa ta szybko się rozwija i już wkrótce stanie nieocenioną skarbnicą wiedzy fachowej.



W budowie multibooka nie zapomniano również o jego wszechstronnym zastosowaniu. Jest on dostosowany do większości urządzeń i systemów operacyjnych. Dzięki temu uczniowie mogą korzystać z elektronicznych woluminów zarówno na tabletach podczas lekcji jak i w domu na komputerach stacjonarnych czy smartfonach. Do dyspozycji uczniów szkoła przekazała ponadto tablety wyposażone w aplikację z zawartymi w niej wszystkimi podręcznikami. Z każdym e-podręcznikiem zintegrowana jest dedykowana poszczególnym zawodom platforma edukacyjna stworzona w oparciu o mechanizmy blogowe.


Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest interakcja pomiędzy nauczycielem a uczniem również poza murami szkoły. Platformy te zawierają materiały uzupełniające treści podręcznika oraz wydzielone strefy dla nauczyciela i uczniów z danego zawodu. Nauczyciele mają tu możliwość publikacji własnych materiałów i zadań dla uczniów. Uczniowie mogą natomiast za pośrednictwem platformy przesyłać swe prace i uczestniczyć w dyskusjach w postach. Z płaszczyzny platform możliwy jest również dostęp do zasobów w postaci e-podręczników czy też filmoteki.



Na zakończenie dodam ze w budowie przytoczonych innowacji wykorzystano wyłącznie darmowe i narzędzia i zasoby udostępniane na wolnych licencjach. Wystarczy chcieć... a chcieć to już bardzo wiele.

0 komentarze:

Prześlij komentarz