Oddolny przewrót kopernikański - czyli edukacja szyta na miarę


Ciekawym pomysłem na oddolny przewrót kopernikański na poziomie jednej placówki jest udostępnienie uczniom i nauczycielom wolnego dostępu do zasobów dydaktycznych gromadzonych przez szkołę.
Wyobraźmy sobie możliwości jakie daje uczniom nauka w swobodnym tempie, w dowolnym miejscu i wybranym przez siebie momencie ze swobodnym, dostępem do kompendiów wiedzy.

Wyobraźmy to sobie... lub jeszcze lepiej zobaczmy na własne oczy...


Od kilku miesięcy w Akademii Szkolnictwa w Inowrocławiu trwają przygotowania do nowego roku szkolnego, który ma być rokiem przełomu w technikach nauczania i uczenia się a również rewolucją cyfrową tej szkoły.

W AS w Inowrocławiu, od listopada 2015 powstają i są testowane edukacyjne platformy e-learngowe dla wszystkich typów kształcenia zawodowego umożliwiające uczniom i nauczycielom tej szkoły prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi kształcenia na odległość.
Szkoła nie pozostaje bierna wobec oczekiwań uczniów i wyzwań nowoczesnej edukacji XXI wieku. Od czerwca wchodzi bowiem w nowy etap projektu cyfryzacji. Do września poza platformami e-learningowymi powstaną tu również  opracowane specjalnie na potrzeby uczniów placówki multimedialne e-podręczniki, do których dostęp uczniowie otrzymają za darmo.

Rok szkolny 1015/2016 będzie rokiem rewolucyjnych przemian w procesach uczenia się i nauczania. Rozpoczęły się prace nad tworzeniem multimedialnej biblioteki elektronicznych woluminów. W bibliotece tej znajdą się docelowo wszystkie podręczniki zalecane do nauki w szkole zawodowej. E-podręczniki umożliwią naukę każdemu, wszędzie i o każdej porze. Wystarczy zalogować się biblioteki by pobrać każdy z podręczników na własne urządzenie stacjonarne lub mobilne oraz korzystać z jego wersji on - line na lekcji lub w domu.

Jednym z podręczników będących w zestawie biblioteki jest multibook do nauki zawodu cukiernik.
Elektroniczny podręcznik do nauki zawodu cukiernik „Cukiernik. Wyroby gotowe w cukiernictwie”
Nazwa kwalifikacji, której efekty kształcenia zostały uwzględnione w multibooku: T.4. Produkcja wyrobów cukierniczych, kwalifikacja wyodrębniona w zawodach technik technologii żywności 314403 oraz cukiernik 751201.



Multibook zawiera charakterystykę produkcji wyrobów cukierniczych sporzadzanych z następujących ciast cukierniczych: ciasta wdrożdżowe, ciasta półfrancuskie, ciasta francuskie, ciasta kruche, ciasta biszkoptowe, ciasta biszkoptowo- tłuszczowe, ciasta parzone, ciasta bezoweciasta piernikowe. W opracowaniu treści merytorycznych wziął udział zespół technologów cukiernictwa firm EcoTrade oraz AKO. Podręcznik ten posiada rekomendację Almanachu cukierniczo – piekarskiego.



Aby wzbogacić treści teoretyczne w formie podającej dodano do e-podręcznika wiele tutoriali wideo oraz videocastów obrazujących opisywane zagadnienia technik i technologii. Materiały audiowizualne osadzone są w pliku woluminu i umieszczonymi w treści e-booka aby ułatwić korelację treści podających z zasobami oglądowymi.



Wykorzystane multimedia, pozyskane zostały poprzez porozumienie z WikiVid publikującym na wolnych licencjach różnego zakresu tutoriale edukacyjne w formie krótkich filmów wideo. WikiVid jest to nowa interaktywna platforma edukacyjna dostępna obecnie w Niemczech i Polsce a niebawem będą z niej mogli korzystać także Szwajcarzy i Austriacy. Inicjatywa ta szybko się rozwija i już wkrótce stanie nieocenioną skarbnicą wiedzy fachowej.



Z nowymi podręcznikami zintegrowane są już działające w szkole platformy e-learningowe zbudowane w oparciu o technologię oprogramowania MOODLE. Platformy te są obudową do wprowadzanych e-podręczników i zawierają narzędzia umożliwiające prowadzenie zajęć z uczniem w środowisku sieciowym oraz stacjonarnie w klasie. Jest to nieocenione narzedzie umożliwiające zarówno pracę samodzielną ucznia w domu jak i prowadzenie zajęć lekcyjnych w naszej szkole.



Platformy te zawierają materiały uzupełniające treści podręcznika oraz wydzielone strefy dla nauczyciela i uczniów z danego zawodu. Nauczyciele mają tu możliwość publikacji własnych materiałów i zadań dla uczniów. Uczniowie mogą natomiast za pośrednictwem platformy przesyłać swe prace i uczestniczyć w dyskusjach w postach. Również z płaszczyzny platform możliwy jest dostęp do zasobów w postaci e-podręczników czy też filmoteki. Platformy nasze umożliwiają również samoocenę postępów w nauce poprzez możliwość poddnia się wirtualnym testom sprawdzającym.



Nowe podejście do zasobów edukacyjnych i kompleksowe wdrożenie nowatorskich rozwiązań technicznych znacząco ułatwi zdobywanie wiedzy i kwalifikacji zawodowych uczniom. Wspólne działania całej społeczności szkoły z pewnością przyczynią się do znaczącego podniesienia jakości procesu dydaktycznego i ułatwią oraz uatrakcyjnią naukę uczniów Akademii Szkolnictwa w Inowrocławiu.

Być może, ten kolejny już przykład oddolnej rewolucji edukacyjnej będzie inspirujący również dla innych szkół, którym bliska jest idea nowoczesnej, otwartej edukacji.

0 komentarze:

Prześlij komentarz