Panel praktyków szkolnego e-learningu


Jak dopasować szkoły do realiów XXI wieku? Recepta wydaje się prosta; zamiast centralnie marnować wielomilionowe granty można oddolnie przeprowadzać edukacyjną rewolucję, sprawiając że nasze szkoły będą jeszcze lepsze a proces nauczania i uczenia się łatwiejszy i bardziej wydajny. O tym mówiono ma tegorocznej edycji międzynarodowej konferencji Moodle Moot.

W dniach 19-20 maja 2016 w Podlesiach koło Częstochowy odbyła się polska edycja międzynarodowej konferencji Moodle Moot. Konferencja ta poświęcona jest wykorzystaniu technik i technologii e-learningu w edukacji i biznesie ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania platform Moodle. Organizatorami tego wydarzenia byli: Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki Politechniki Częstochowskiej, Edukacja-Online oraz Fundacja Smarter Klaster.

Na tegorocznym Moodle Moocie miejsce miało szereg prezentacji i prelekcji koncentrujących się na problematyce administracji kursów prowadzonych on-line, projektowaniu efektywnych szkoleń, metodyce oraz przykładach wzorcowych praktyk kształcenia na odległość. Wśród prelegentów znaleźli się specjaliści z zakresu e-learningu akademickiego, korporacyjnego i szkolnego.

Wśród wielu interesujących sesji, na szczególna uwagę zasługuje  panel poświęcony kształceniu na odległość w szkołach zawodowych. E-learning szkolny w naszym kraju to rzadkie zjawisko możliwości są ogromne. Potwierdziły to prelekcje praktyków prezentujących dobre  przykłady wykorzystania platform Moodle oraz innych zasobów sieciowych w szkołach zawodowych.

Na panelu, który miałem sposobność moderować spotkali się Halina Peta dyrektor Akademii Szkolnictwa AS w Inowrocławiu, Marzanna Nowacka – Duda dyrektor Zespołu Szkół nr 6 we Wrocławiu, Damian Szcześniewski administrator szkolnych platform Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu oraz Piotr Halama konsultant  Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile. 

Panel praktyków szkolnego e-learningu
- moderator: Szymon Konkol

Wśród wielu poruszanych tematów na pierwszy plan wysunęły się zagadnienia obrazujące możliwości jakie daje nauczanie w środowisku sieciowym ujete przez pryzmat wyrównania szans uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i kompensacji trudności wynikających z niepełnosprawności. Aspekt ten jest pomijany w dyskusjach o nowoczesnej edukacji a zdaniem prelegentów i uczestników dyskusji powinien być kluczowy również debacie o stosowaniu narzędzi i technik e-learningu. Zespół Szkół nr 6 we Wrocławiu jest szkoła integracyjną, gdzie w zespołach klasowych znajdują się grupy uczniów niepełnosprawnych. Marzanna Nowacka – Duda zwróciła uwagę na swoiste trudności w integracji społeczności osób niepełnosprawnych w szkolnej grupie rówieśniczej a w następstwie również w społeczeństwie.

"E-learning w szkole integracyjnej" 
- Marzanna Nowacka - Duda

Interesującym przykładem innowacyjnego wykorzystania platformy Moodle jest projekt „Szkoła Moodle” (www.szkolamoodle.pl) zaprezentowany przez Piotra Halamę. Celem projektu jest stworzenie darmowej przestrzeni na platformie szkołom i nauczycielom zainteresowanym wdrażaniem edukacyjnego elearningu.Na platformie udostępniana jest także darmowa przestrzeń plus pakiet pomocy technicznej i merytorycznej dla organizacji sektora NGO. Działania prowadzone w ramach tej inicjatywy są przykładem doskonałej korelacji pomiędzy środowiskiem edukacyjnycm a podmiotami gospodarczymi i instytucjami samorządowymi i  pozarządowymi.

"E-learning w edukacji, czyli wprowadzamy po nowemu Moodle do szkół" 
- Piotr Halama

Poza prezentacją kursów udostępnianych uczniom i słuchaczom na szkolnych platformach Moodle, uczestnicy konferencji mieli okazję poznać również inne rozwiązania  opierające się o ideę Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Prelegenci wskazali możliwości jakie daje Blogosfera edukacyjna tworzona przez nauczycieli szkół, specjalistów merytorycznych jak i samych uczniów. Tak redagowane zasoby stają się prawdziwą skarbnicą wiedzy i co godne podkreślenia mogą być łatwo edytowane i uaktualniane. Interesującym przykładem takich zasobów może być portal EDUTIKON (www.edutikin.bligspot.com) powstały z inicjatywy Akademii Szkolnictwa AS w Inowrocławiu gromadzący i udostępniający treści edukacyjne kierowane do uczniów szkół zawodowych oraz kształcenia ogólnego.  

"Otwarte Zasoby Edukacyjne w placówkach edukacyjnych - przykłady dobrych praktyk"
- Halina Peta i Damian Szcześniewski

Szkoły w Inowrocławiu i Raciążu  są prekursorami w dziedzinie cyfryzacji i jako jedyne podjęły się na własną rękę digitalizacji podręczników szkolnych. W placówkach tych zrezygnowano z użytku podręczników drukowanych udostępniając uczniom „Wirtualne Biblioteki” udostępniające e-podręczniki do wszystkich nauczanych w tych szkołach przedmiotów. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszyscy uczniowie mają dostęp do zalecanych przez szkołę podręczników nie ponosząc z tego tytułu żadnych kosztów. Warto zwrócić uwagę na oddolny aspekt tego przedsięwzięcia i finansowanie go ze środków własnych szkoły. 

Mając na uwadze gigantyczne kwoty grantów przeznaczane przez władze oświatowe i mizerne efekty finansowanych projektów, przytaczane tutaj przykłady oddolnych inicjatyw mogą stać się wskazówką dla decydentów. Są to bowiem prostsze, tańsze i bardziej efektywne działania zmierzającego do dopasowania polskiej szkoły do realiów XXI wieku.





Więcej informacji o konferencji Moodle Moot - na stronie organizatora: www.moodlemoot.pl

Autor zdjęć: Agnieszka Halama






2 komentarze:

  1. Pomysłów na przeprowadzenie edukacyjnej rewolucji z pewnością jest wiele, ale najważniejsze jest to, aby wybrać temat, który z pewnością odniesie sukces. Ale pewne formy 3-learningu są jak najbardziej na plus, więc moim zdaniem uważam, że więcej tego typu zajęć powinno przynieść się do sukcesu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podczas opisanego panelu przedstawiono zaledwie mały wycinek możliwości oddolnego przewrotu w dydaktyce. Siłą rzeczy skupiono się tutaj na różnych aspektach e-learningu i zastosowań TIK. Warto jednak pamiętać, że szkoła to społeczność uczniów i nauczycieli a o jej jakości decydują nie technologie lecz wzajemne relacje. Temat ten spychany jest na margines dyskusji o edukacji a warto poświecić mu nieco więcej uwagi.

      Usuń